Visionen..

Tankarna har funnits hos oss i några år nu. Tankarna om något vi valt att kalla Retro Racing.

Själv har jag, Peggen Andersson  lagt alla mina erfarenheter, efter 45 års racingliv i kastrullen. Jag har tagit erfarenheter från ett flertal experter, på allt mellan teknik och koncept. Inte minst har Jag tagit intryck från flera håll, för att försöka förstå vad som fungerar, och vad som kan bli riktigt bra.

Det är en generell trend, att bilsport hela tiden utvecklas. Mer effekt, mer fäste, mer väghållning och mer bromsar och så vidare…
Dess värre så sprider sig utvecklingen även till plånboken, vilket gör sporten konstant allt dyrare, inte minst den historiska bilsporten.

Nu ska vi göra det svåraste av allt. Vrida klockan bakåt och backa bandet. Återgå till racing som den var förr, med inte allt för mycket grepp och att man ska kunna lösa problem efterhand, utan att det ska kosta en förmögenhet.

Om jag tittar mig runt, i en omvärldsanalys, så framstår det tydligt att det är de klasser som är ekonomiskt överkomliga och som lockar flest deltagare, i svensk historisk racing, så är det främst 1000-cupen, och Formula Vee.

Men jag ser även att det är andra parameter som hjälper en klass att bli stor.
En mycket viktig del i detta, är den sociala biten. Det ska helt enkelt vara trevlig, med gemenskap och samvaro, på ett annat sätt som det var förr, än det vi i dag hittar i en STCC-depå.


Därav den lite malplacerade bilden. Den är från den danska 65-klassen, som kallar sig för ”Sixtyfivers”. Där hålls klassen ihop av ett par dedicerade personer och man genererar ett lagom antal tävlingar, oftast vid  högt profilerade evenemang, som Köpenhamns Grand Prix.

Man har enhetliga tält, där bilen står i står i focus. Där är inte vi ännu, men vi ska dit, om något, eller några år.

Vi ska också ha ett gemensamt fikatält, dit vi kan gå och ta en kopp kaffe och ett snack när andan faller på. Så småningom, när klassen växt till sig, så kommer vi att kunna köra i de stora sammanhangen.

Vi kommer att koncentrera oss på 3 till 4 tävlingar, varje år, eftersom jag tror det är vad folk orkar med, tidsmässigt, och ekonomiskt.

Vi ska kunna vara två förare, på varje bil, där det är möjligt. Anledningen till att jag tycker detta är viktigt är att det är så väldigt mycket roligare att vara två, när bilen ska iordningställas, och skötas om.

En viktig del är att vi ska återgå till standardäck, som det var förr. Men vi måste få en chans att utvärdera ett däck, så att vi vet att det fungerar. Därför börjar vi med ett pålitligt R-däck, tills vi haft möjlighet att utvärdera lämpliga standarsdäck.
Det är en kompromiss, men speglar hela vår vision, där kompromisser kan hjälpa oss framåt, på ett enkelt, och kostnadseffektivt sätt.
Det gäller inte minst det tekniska reglementet, där vi tar avstamp i FIA:s historiska reglementen, men med möjligheten att hitta tekniska lösningar, som inte kostar allt för mycket.

Ovan på detta har vi ett dispensförfarande, som gör att du, om du inte hittar en bra, billig, lösning inom regelverket, kan ansöka om att få använda en nyare del, till just din bil.

Vi börjar med klassen i år, med förhoppningen att vi kan vara 10-15 bilar, vid de tre tävlingar som är planerade, på Kinnekulle, Gelleråsen, och Falkenbergs Motorbana.

Jag hoppas att vi får se även dig ute på banan, eller i varje fall nyfiket spanande i depån, smidandes egna planer om en bil för Retro Racing!